Kontakt

Kontakta mig på
simone.haggdahl@gmail.com

onsdag 14 juli 2010

svar på frågor

har fått två kommentarer angående mina hund-funderingar och tänkte svara såhär fö att alla som kanske funderat samma skall kunna se :)

ANONYM:
En seriös hundägare kollar inte efter hund på blocket och findit. Där finns precis vad som helst och speciellt små hundraser som chihuahua är utsatta för smuggling, hundfabriker och uppfödare som inte har sina och hundens papper i skick. Visst finns där seriösa uppfödare också, men om man verkligen söker efter en bra hund rekommenderar jag att du kollar på rasklubbens hemsida där godkända uppfödare finns listade. En hund är inte en sak som man skaffar och sedan märker om man kan och vill behålla eller inte. Det är ett stort ansvar (som man inte bara kan föra hem till mamma och pappa och lämna åt dem när hunden blir jobbig) för minst 10 år framöver. Är det du eller dina föräldrar som ska ha hunden då du bryr dej så mycket om vad dom tycker? Kan man inte fatta ett sådant beslut självständigt är man kanske helt enkelt inte redo att bli hundägare.


ANONYM:
Är du inte så pass gammal att du ska kunna bestämma själv om du skaffar hund eller inte? :)


håller med båda två :) jag är så gammal att jag kan bestämma detta själv men jag är inte dum nog att tro det är en dans på rosor att ha en hund. jag har växt upp med hund hela mitt liv och är uppfostrad att inte bara ha en hund och lämna den själv när man själv har något roligare att göra utan även bry sig om hunden så den har det bra, och jag vet att min hund skulle ha det allra bäst i en familj/släkt där alla e med på noterna och vill hjälpa till för hundens egna bästa. så för dom som tror jag är självisk och inte förstår ansvaret av att ha en hund tror fel, jag har en bra uppfattning om hur mycket arbete det är och vill därför ha stöd av mina föräldrar för hundens egna bästa. jag har så mycket förstånd att jag VET jag inte klarar detta själv, har skola till hösten och jobb nu hela sommaren :)

påståendet om att jag inte är seriös för att jag kollar på blocket förstår jag inte riktigt. vi har alltid köpt hund från kennel och jag är väl medveten om att det förekommer smuggling m.m. på hundar till sverige och därför är jag noga i mitt val. jag kommer vilja ha möjlighet att se föräldrarna heller ha papper på stamtavla. har även börjat fundera (eller har hela tiden även) kollat på blandraser och dom är lite svårare att hitta en kennel till, eller hur?

vill bara visa detta för jag vill inte ni ska tro jag köper en hund som en ny väska eller inte förstår ansvaret! sjävklart kommer det vara svårt och däför är jag nu glad att mina föräldrar tror jag klarar det och har lovat hjälpa till och fungera som dagis till min lilla skatt
S

2 kommentarer:

  1. Oj då, simone jag tror det någon som inte känner dig som kommenterat så där... :)
    Alla som haft hund i familjen under sitt liv vet mycket väl hur mycket som krävs (läs DU) :)

    KRAM PÅ DIG!

    SvaraRadera
  2. tack sarah! va du e härli å snäll!:) betyder myki! :) värst va e då he togs som nå negativt att ja brydd mej om va mina föräldrar sa? e int e bra? å att ja vill hundens bästa att he finns många som e där å hjälper så hon int ska behöv va själv nå långa stunder? KRAM

    SvaraRadera