Kontakt

Kontakta mig på
simone.haggdahl@gmail.com

tisdag 30 oktober 2012

en fråga

Anonym 30 oktober 2012 18:04 
Hejhej!! Undrade om du skulle kort kunna berätta vad en gradu är?? Går i högstadiet ännu och har ingen anning haha :p

Absolut! Efter högstadiet gick jag gymnasiet, där tog jag studentexamen. Det vet de flesta vad vad det är. Efter det började jag på Universitet. På ett universitet handlar det om att skriva en avhandling, en uppsats, för att få en titel/examen. Efter mitt tredje år på Åbo Akademi skrev jag min kandidatavhanling vilket på allmän pedagogik (som jag läser) betyder att jag skall skriva en uppsats på ca 30 sidor där jag behandlar ett ämne och göra en undersökning. Jag skrev där om coaching och undersökte om små, mellan och stora företag visste vad coaching var och om det användes som ledarskapsstil på företag. När denna avhandling blivit godkänd fick jag min examen och blev kandidat i pedagogik. Nu skriver jag min magistersavhandling om ledarskapskvalitet där jag skall skriva en uppsats på ca 60 sidor. Även där göra en undersökning precis som i kandidatavhandling. Magistersavhandlingen kallas också pro gradu- avhandling och därav förkortningen gradu :) När jag sedan fått min pro gradu godkänd är jag magister i pedagogik och är färdig utbildad :) Man kan fortsätta och skriva doktorsavhandling och då bli doktor i pedagogik men det vill jag inte.

När man skriver en pro-gradu måste man först göra en forskningsplan där man gör en plan över vad det är man vill undersöka. En avhandling är i första hand en undersökning. Man vill få fram ett resultat och för att få fram resultatet måste man också ta reda på teorin bakom ämnet. Mitt ämne är ledarskapskvalitet. Jag vill undersöka vad anställda anser är en bra ledare, därför måste jag också presentera läsaren för teorin och vad litteraturen säger om vad en god ledare är. Jag måste presentera vad jag vill undersöka och varför i ett metodseminarie och höra en opponents åsikter, sedan presentera mina resultat i ett slutseminarie där också en opponent säger sina åsikter om min avhandling och sedan skall min avhandling bedömas av två professorer innan jag kan bli godkänd och få en examen.

Hoppas detta svarade på din fråga! :)

2 kommentarer:

  1. Tack!!
    Nu vet jag vad (ungefär) cad gradu är. Roligt att veta vad du pratar om :)
    (ps.känns super när jag fick så här snabbt svar!)
    :D
    Ella

    SvaraRadera
  2. jo är nog ganska svårt att förklara för någon som inte är inne i själva skrivandet själv :) men bra du nu vet ungefär vad jag håller på med :D

    SvaraRadera