Kontakt

Kontakta mig på
simone.haggdahl@gmail.com

torsdag 13 oktober 2011

Allmän pedagogik

Jag fick en fråga idag att berätta mer om det jag studerar:) Är kanske ett lite okänt ämne som är svårt att förstå vad man egentligen blir med en examen i :) Men nu skall jag försöka förklara!

Vid pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi finns 7 ämnen man kan studera. Klasslärare som ni mer än väl känner till, speciallärare, huslig lärare, textil lärare, teknisk slöjd lärare, allmän pedagogik och vuxenpedagogik.

Studerar du allmän pedagogik eller vuxenpedagogik får du ingen lärarbehörighet vilket många tror. När man läser allmän pedagogik studerar man administration och pedagogiskt ledarskap. Man studerar lärandet (pedagogik), hur människor lär sig m.m. Man studerar även mycket ledarskap och man har stora valmöjligheter med biämnen. Vi har mer valmöjligheter än alla de andra ämnena vid pedagogiska fakulteten (vuxenpedagogik borde ha samma som AP). Vi har möjlighet till ett långt biämne och ett kort/tre korta biämnen. Genom detta kan man rikta sin examen och ha stora valmöjligheter när det kommer till jobb i framtiden.

Själv har jag valt att rikta mig mer på företagande och läser då på Hanken företagsledning och entreprenörskap. Som kort biämne har jag arbetsplatspsykologi. Man kan även rikta sig på skola eller något helt annat :) läsa det du tycker är intressant :D

Exempel på jobb jag kan söka när jag är klar är personalchef, personalansvarig, skolnings-ansvarig, planerare, administratör, studiesekreterare o.s.v.

Studierna räcker i ca 5 år, man tar en kandidatexamen efter 3 år och sedan efter 2 år till en magistersexamen vilket betyder att jag sedan blir magister i allmän pedagogik.

Om någon ännu funderar något med mina studier så fråga gärna här i kommentarsfältet så svarar jag så gott jag kan :D
S

6 kommentarer:

  1. Men va länge sen! :D Glöggrundan -09? O hur jag ser ut... Eh.

    SvaraRadera
  2. hahah, jag inledde min halarvägran i ett tidigt skede tydligen :D

    SvaraRadera
  3. haha :D här hade du inte fått någon ännu men representerar ändå dej som studerande :D

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret! :D Hur var urvalsprovet? Har int riktigt hittat nåt om va de går ut på så sku gärna vilja veta :)

    SvaraRadera
  5. Ja just ja! Det glömde jag! Inträdesprovet är endast en intervju. Man får en artikel som man skall läsa inför intervjun som då diskuteras. Ungefär vad du tyckte om det och det, vad som fångade ditt intresse, vilka tankar väckte artikeln, vad vill du få ut av din utbildning m.m. :) brukar vara om ledarskap ;)

    SvaraRadera