Kontakt

Kontakta mig på
simone.haggdahl@gmail.com

måndag 16 januari 2012

allmän pedagogik

Fick en fråga om vad det är jag studerar :)

Jag studerar allmän pedagogik på Åbo Akademi vid pedagogiska enheten som är en 5-årig utbildning. Andra ämnen som finns på pedagogiska enheten är klasslärarutbildningen, speciallärarutbildningen och vuxen pedagogik. Man läser pedagogik i alla dessa ämnen, men man får bara lärarbehörighet i klass- och speciallärarutbildningen. I vuxen och allmän pedagogik läser man pedagogik mer som teori och historia. I allmän pedagogik är det nu väldigt inriktat på pedagogisk ledarskap så är mycket om ledarskap. Går då dessutom, för att kompensera det mer skolinriktade ledarskapet, också på Hanken som långtbiämne företagsledning och entreprenörskap. På det sättet får jag en väldigt bred utbildning inom ledarskap. Har också läst som kort biämne arbetsplatspsykologi vid öppna universitet som var riktigt intressant!

Jag skrev i min kandidatavhandling om coahcing - en typ av ledarskapsmetod. Kommer också i min gradu rikta mig på ledarskap.

I den här utbildningen får man väldigt mycket rikta sin utbildning enligt vilka kurser man väljer och vilka biämnen man väljer. De av mina kompisar som inte är så intresserade av ledarskap som jag, har riktat sig mer på kommun och skolfrågor. vilket fungerar perfekt också med denna utbildning.

Som färdig allmän pedagog blir man ofta ledare, inom företag eller skola. Man kan om man går vidare lite till bli rektor. Men studiesekreterare, studierådgivare, planerare, koordinator inom skolvärlden och sedan inom företagsvärlden utbildningsansvarig, personalansvarig, sekreterare, avdelningschef o.s.v.

Som ni ser kan man både jobba inom företagsvärlden och skolvärlden som färdig allmän pedagogik vilket jag tycker är super! Ni ser kanske också att det är en mer administrativ utbildning så intresserar någonting som detta er så vet ni vad ni skall studera :D
S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar