Kontakt

Kontakta mig på
simone.haggdahl@gmail.com

söndag 22 januari 2012

Suomessa puhumme suomea

Efter krogen igår sto vi i grillmatskön påvägen hem och pratar. Får då det sedvanliga "suomessa puhumme suomea".. vi diskuterar och gör männen uppmärksamma på att det är två språk i Finland..

Men vi började tänka på saken när vi fortsatte hem jag och Nika. I Finland pratar vi finska.. pratar då en finskspråkig man engelska med en finskspråkig kvinna ifall de råkar befinna sig i England? In England we speak english.. oberoende sitt modersmål? nej, så varför då kommentera suomessa puhumme suomea när jag som svenskspråkig kvinna pratar med en svenskspråkig man?
S

6 kommentarer:

  1. Ja härriguud... man blir så irriterad på såntde. Finns ingen logik i didär kommentarerna alls. Finland är ett tvåspråkigt land. Punkt.

    SvaraRadera
  2. Alltså finnar är så trångsynta ibland.......

    SvaraRadera
  3. Tyvärr är inte alla lika öppensinnande. heheheheh jag har till och med hört kommentaren "men Åland är ett enspråkigt svenskt landskap" när jag ifrågasatt varför folk inte lär sig bättre finska där ;) ;) ;)

    <3

    SvaraRadera
  4. Ja man blir verkligen irriterad!

    SvaraRadera
  5. var med om något liknande för någon vecka sedan här i åbo. jag o min pojkvän stod vid en grill och skulle beställa. min pojkvän beställde på finska, och männen som stod brevid började hånskratta för att han pratade finska med svensk brytning. jag blev så arg. man blir hatad för att man pratar svenska och får hela tiden höra att man ska prata finska i finland, men när man väl pratar finska blir man utskrattad. jag blir så trött...

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj nej! Förstår du blev arg! Blir så frustrerad.. man skulle vilja få alla att förstå och stå enade till ett två språkigt finland men det är omöjligt.. man skulle vilja ha någonting man kan säga som skulle få tyst på de idioter som skrattar för att man pratar finska med svenskbrytning?! gah..

      Radera